top of page

לאכול בריא בתקציב הגיוני

אוכל בריא יכול להיות יקר, שזו הסיבה השניה שמקשה על אנשים לשמור על אורח חיים בריא אחרי "אין לי זמן". במיוחד שבשנים האחרונות יש עליה במודעות לבריאות ואיתה גם טרנדים כמו סופר פודס, תוספים וחטיפי "אנרגיה" שבעיקר מרוקנים את הכיס שלנו. אז הכנתי לכם רשימה של דרכים לשמור על הבריאות וגם על הכסף שלכם והכל מהניסיון האישי שלי.

לפני שאני מתחילה למנות לכם את השיטות לאכול בריא ולא יקר, אני רוצה לשתף אתכם איך בכלל הגעתי להתעסק בזה ואת התמודדות האישית שלי.

כשהייתי בשנה השניה בלימודים עברתי מהבית של ההורים לגור עם בן הזוג שלי שהוא היום בעלי :) ברגע מהיר מאוד נחתה עלייה הידיעה שאין מי שיבשל בשבילי או יקנה לי את המצרכים ובקיצור אני צריכה לדאוג לעצמי. אבל אז נתקלתי בשאלות הבאות - עברתי לגור במרכז והכל הרבה יותר יקר פה, אז כמה זה דורש ממני להוציא על אוכל? מה בכלל נחשב יקר ומה נחשב זול? ואיפה קונים מה שאני רגילה לאכול בבית? באותה התקופה, כסף לא ממש היה כי שנינו היינו סטודנטים ועבדנו בעבודות של סטודנטים. בין כל המחשבות האלו לא יכולתי להתפשר על הבריאות שלי, על התזונה שלי ועל הספורט. הבנתי שכדי לשמור על התזונה שאני רוצה ולא להתרושש, אני צריכה למצוא לזה פתרון. אז הרי לכם מספר דרכים לשמור על תזונה בריאה בתקציב הגיוני.

תבחרו סופר במחירים הגיוניים

אני לא אמנה כאן רשתות, אבל כמו שאתם יודעים יש סופרים יקרים יותר ויש זולים יותר, בהרבה. לגור במרכז הארץ, במיוחד באזור תל אביב, זה אומר שהסופרים הזולים נמצאים באזורי תעשיה, משמע יש צורך ברכב או לגור קרוב לאותם אזורים והסופרים היקרים נמצאים ממש מתחת לבית. (על נוחות משלמים, לא?)

לא היה לי רכב באותה תקופה (וגם היום עדיין אין) אז מה שהייתי עושה ועושה עד היום, זה לוקחת את העגלת קניות שלי, עולה על אוטובוס ונוסעת לסופר הזול יותר. אני פשוט לא רואה סיבה לשלם 15 שקלים על אותה הטחינה שאני יכולה לקנות גם ב-9 שקלים.

עוד דבר שעשיתי זה לברר בסופר באיזה יום בשבוע יש להם מבצעים על הירקות וזה היום שהייתי מגיעה לסופר וקונה עגבניות ב-3 שקלים ולא ב-8 שקלים.

תבשלו בבית

ידעתם שאפשר להאכיל משפחה של 4 נפשות באותו המחיר של שני אנשים שאוכלים במסעדה?

אכילה בחוץ יכולה להיות מאוד מאוד יקרה, יותר ממה שאתם מתארים לעצמכם. תנסו יום אחד לשבת ולחשב כמה אתם מוציאים בשבוע או בחודש על אוכל בחוץ ותופתעו לגלות שהמון. אם אתם קונים לחם לבן כי הוא יותר זול מלחם מקמח מלא, אבל מרשים לעצמכם לאכול בחוץ כל שני וחמישי, אתם בבעיה.

במיוחד אם אתם רוצים לאכול בריא יותר, בד"כ המאכלים הבריאים יותר במסעדות יהיו גם היקרים יותר וגם לא בטוח שהם כ"כ בריאים כמו שכתוב.

יתרון נוסף בבישול בבית הוא שאתם יודעים בדיוק מה נכנס לאוכל שלכם.

יש כאלה שמבשלים בתחילת השבוע כך שיספיק להם כמעט לכל השבוע, ויש כאלה שמעדיפים לבשל כל יום יומיים.

שלא תחשבו שזה אומר שכל יום אתם צריכים להעמיד עכשיו סירים, לא לזה הכוונה. גם חביתה עם סלט, אבוקדו חתוך, טחינה ולחם – זו אחלה ארוחה.

אוהבים לאכול בחוץ? קבעו יום מסוים בשבוע לאכול בחוץ ולפנק את עצמכם במקום טעים ושווה (על אכילה בריאה בחוץ אעשה כתבה נפרדת :))

אוכל ארוז לעומת אוכל בתפזורת

חברות המזון מצאו שיטות לגרום לצרכן, אנחנו, לקנות את אותו המזון אבל במחיר גבוה יותר בזכות, למשל, אריזה. אני אתן כאן מספר דוגמאות:

גבינה בולגרית, צהובה וקשה - אם אתם קונים את הגבינות הללו במשקל, הן יהיו הרבה יותר זולות לעומת אם תקנו אותן ארוזות. מוזמנים לבדוק בעצמכם.

קטניות, אורז, אגוזים ופירות יבשים וכו' - לרוב יהיו יקרים יותר אם תקנו אותם ארוזים ולא במשקל. מה גם, שלרוב מה שמגיע ארוז יכול להיות פחות טרי מאשר מה שעומד בתפזורת ובמשקל.

אסייג את זה ואומר, שתבלינים וחמוצים שנמכרים בתפזורת בסופר לא כל כך מומלצים, כי התבלינים מתנדפים וכי לאנשים יש נטייה לאכול מהחמוצים שנמצאים לרוב בתוך מים, המים הללו מזדהמים מידיים לא נקיות.

אוכל להכנה מהירה – אני ממש ממש מבקשת מכם, תתרחקו מהמזונות הללו. זה רחוק מלהיות אוכל אמיתי וטבעי. אני מתכוונת למנות חמות, תפוחי אדמה חתוכים לצ'יפס (תסתכלו על הרכיבים הם מכילים הרבה יותר מתפוחי אדמה), בורקסים, פיצות, מוסים מוזרים, אבקות מרק ועוד המון דברים שפספסתי כי לשמחתי אני לא מכירה אותם. את כל הדברים האלה אתם יכולים להכין בבית במהירות ובקלות!

החליפו בשר במקורות חלבון אחרים

בשר הוא יקר וגם לא מומלץ לאכילה כל יום. אם בכל זאת אתם רוצים לאכול בשר כל יום, יש שני פתרונות לכך - או שתחליפו את הבשר בעוף או בהודו, או שתקנו חלקים יותר זולים.

מקורות מצוינים אחרים לחלבון יכולים להיות ביצים, טונה בקופסא, קטניות, מוצרי חלב, מוצרי סויה.

אוכל זול לא אומר שהוא לא בריא

אני אהיה גלויה אתכם. יש אוכל שאני מוכנה להוציא עליו קצת יותר בגלל שהוא בריא ויש אוכל שלא. אני רוצה להכניס אתכם קצת למטבח שלי ולפרט לכם מה אני קונה.

ירקות שטובים לי לכיס והם – עגבניה, מלפפון, בצל, חציל, גמבה – רק אם היא לא יקרה, סלק, בצל ירוק, פטרוזיליה, בטטה (לא ירק) ועוד. אם יש מבצעים על ירקות אחרים שאני מאוד אוהבת, כמו דלעת למשל, אני אקנה אבל לא בכל מחיר. פירות – בעיקר תפוחי עץ ובננות (בעונה).

דגנים - אורז לבן, אורז מלא, כוסמת - אני קונה במשקל. קמח מלא, קמח כוסמין וקמח לבן.

קטניות - עדשים כתומות ושחורות. חומוס, שעועית ירוקה ואפונה – קפואים.

שמנים – שמן זית, שמן קנולה, טחינה משומשום מלא – של חברה לא יקרה, אבוקדו – בעונה ובמבצע, אגוזי מלך במשקל.

בשר ועוף – חזה עוף, שוקיים, צלי כתף - בערך פעם בחודש ומבשלת אותו רק בשבתות.

דגים וביצים– אמנון קפוא, טונה בקופסא, ביצים רגילות.

מוצרי חלב – יוגורט כבשים, שמנת ולפעמים גבינה בולגרית.

כמו שאתם רואים – זה מגוון, זה בריא, זה לא מוריד אותי לקרשים.

מה אני לא מרשה לעצמי כי יקר לי? ירקות אורגניים, כל אוכל אורגני אחר, ביצי חופש, דגים יקרים, קינואה, לחמים בריאים ויקרים, אגוזים – קשיו, פקאנים, לוז ועוד, צנוברים, קייל, בשר כל שבוע, ממרחים בריאים, זרעים למיניהם – פשתן, צ'יה. ועוד ועוד.

זה סל הקניות האישי שלי אבל כמובן שאתם מחליטים מה טוב לכם יותר ומה טוב לכם פחות.

אני מקווה שהצלחתי לשכנע אתכם שלא חובה להיות רוטשילד כדי לאכול בריא ולשמור על תזונה מאוזנת. פעם הבאה שאתם הולכים לסופר, תנסו לעשות קצת השוואות, לברר מתי יש מבצעים על הירקות ואולי לבדוק אם עדיף לכם לנסוע לסופר אחר שהוא יותר זול. בכל מקרה אל תתייאשו, אימוץ הרגלים בריאים לוקח זמן ומצריך הרבה סבלנות. ויאללה תתחילו לבשל בבית :)

רוצים לדעת איך לבחור בריא יותר בסופר? כנסו לפה.

אשמח מאוד שתשתפו אותי בתגובות למטה במה הכתבה תרמה לכם ואיך זה בא לידי ביטוי בחיים שלכם.

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page