top of page

נפלאות הכוסמין

תופתעו לגלות שהדגן עם השם המצחיק אינו קרוב משפחה של הכוסמת למרות הדמיון בשמות. הוא טעים מאוד (יותר מהחיטה לטעמי) והוא ישפר לכם את בריאות הלב, את העיכול ואת הבריאות הכללית. אה והוא ממש טעים, כבר אמרתי? קבלו מספר עובדות מעניינות על הכוסמין שאולי יגרמו לכם להכניס אותו למזווה שלכם.

צילום: אסתר ריו

מה זה כוסמין? זה כמו כוסמת?

אז כבר עשיתי לכם ספוילר, התשובה היא לא. כוסמין הוא לא כוסמת והם אפילו לא קרובי משפחה. על הכוסמת היקרה אתם בשמחה מוזמנים לקרוא כאן.

הכוסמין הוא דגן עתיק שנמנה עם חמשת מיני דגן. הוא בן דוד של החיטה ולכן יש להם ערכים תזונתיים די דומים ושניהם מכילים גלוטן. באירופה גידלו את הכוסמין מעל 300 שנה עד שהיא הוחלפה בחיטה שאותה קל יותר לעבד. לארה"ב הכוסמין הגיע רק בסוף המאה ה-19.

ערכים תזונתיים של כוסמין

הכוסמין עשיר בפחמימות וסיבים תזונתיים ועשיר במיוחד במגנזיום, זרחן, אבץ וויטמין B3. בהשוואה לחיטה, הכוסמין מכיל מעט יותר חלבון ואבץ.

משפיע לטובה על הכולסטרול ומפחית סיכון לפתח סוכרת

כוסמין מלא הוא מקור נהדר לסיבים תזונתיים שעוזרים בעיכול איטי יותר ובכך גם מעלים את הסוכר בדם באופן איטי יותר. צריכה גבוהה של סיבים קשורה גם בסיכון נמוך יותר לסבול מהשמנה וסוכרת מסוג 2.

מחקרים מצאו שסיבים עלולים להוריד את הכולסטרול "הרע" ולהעלות את הכולסטרול "הטוב".

מוריד לחץ דם ומשפר את בריאות הלב

בישראל 1 מכל 5 סובל מלחץ דם גבוה. אכילה של דגנים מלאים וביניהם כוסמין, עלולה להפחית את לחץ הדם הגבוה בזכות כמות הסיבים התזונתיים הגבוהה שבהם. זאת אומרת, יש פחות סיכון לחלות במחלת לב או ללקות בשבץ.

משפר את העיכול

סיבים תזונתיים חיוניים לעיכול מוצלח בכך שהם מסייעים למעבר חלק יותר. אכילה של דגנים מלאים וביניהם גם כוסמין מלא, עלולה להפחית עצירות ושלשולים וגם נפיחות וכאבי בטן.

אם אתם סובלים ממעי רגיז יתכן שהכוסמין, בהשוואה לחיטה, עלול להתאים לכם.

אבל אם אובחנתם עם צליאק או אלרגיה לחיטה – הכוסמין לא יתאים לכם כיוון שהוא מכיל גלוטן.

ולשאלה המתבקשת – האם קמח כוסמין עדיף על קמח חיטה?

כמו שציינתי קודם, קמח כוסמין מלא וקמח חיטה מלא בעלי פרופיל תזונתי דומה. שני הקמחים הללו מספקים פחמימות, חלבונים, סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ורכיבים חשובים אחרים.

למרות זאת, בחלק מהמחקרים כן מצאו הבדלים קלים. למשל, בקמח הכוסמין יש יותר מינרלים לעומת קמח החיטה וביניהם נחושת, אבץ ומנגן. מחקר אחר מצא שקמח הכוסמין מכיל פחות חומצה פיטית, ששילוב שלה עם מאכלים עשירים בברזל יכולה להפריע לספיגתו.

ואם אתם שואלים על דעתי האישית

מהרגע שהחלפתי מבטים עם קמח הכוסמין, חיי השתנו לעד. כבר כשנתיים אני אופה בעיקר עם קמח כוסמין בשילוב עם מעט קמח חיטה. התחושה שלי שהוא טעים יותר, אוורירי יותר וקל יותר לעיכול.

אפשר בקלות להחליף אותו במתכונים עם קמח חיטה רגיל ואני אופה איתו כל מה שתעלו על הדעת – עוגות (כמו העוגת בננות בתמונה), חלות, קישים, בצק לפיצה, חצ'אפורי וכו'.

ראיתי שגם קיימת פסטה מכוסמין, לא ניסיתי כי אני לא אוהבת פסטות אבל שווה לנסות.

איפה קונים?

לחם כוסמין – נמכר בסופרים הגדולים וגם בחנויות הטבע למיניהן. רצוי שתסתכלו על התווית ותראו שכוסמין נמצא במקום הראשון ברכיבים. יש גם לחם שהוא 100% כוסמין.

קמח כוסמין - כיום אפשר לרכוש כמעט בכל סופר גדול וגם בחנויות הטבע למיניהן. המחיר הוא גבוה יותר מקמח חיטה רגיל אבל אפשר למצוא אותו במחירים סבירים (נע בין 10-30 ₪, עדיף לבחור את הקמח שנמכר במחיר הממוצע ולא את הזול ביותר). רצוי מאוד לקנות קמח כוסמין מלא כי הוא עשיר יותר בסיבים וערכו התזונתי גבוה יותר.

אם למרות כל מה שכתבתי פה, אתם עדיין לא בעניין של שינויים, תמיד עדיף שתאכלו או תאפו עם קמח מלא ולא קמח חיטה רגיל. למה? לא קראתם את הכתבה אה? אתמצת ואכתוב שלדגנים המלאים יתרונות בריאותיים רבים וגם בגלל שזה טעים :) לצערנו היום מאפיות רבות צובעות את הלחם שלהם לקבלת צבע חום כהה כדי להטעות את הקונים שמדובר בקמח יותר בריא, אז תמיד תשאלו או תקראו את התווית.

עשיתי לעצמי חשק והלכתי להכין קיש בטטות מקמח כוסמין.

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page