top of page

איך להשתחרר מדיאטות

ניסיתם הכל. שומרי משקל, דיאטת כרוב, צום לסירוגין, דיאטה קטוגנית וניקוי רעלים. ירדתם במשקל אבל אז גם עליתם ואז ירדתם שוב ואז עליתם יותר, וזה קרה שוב ושוב ושוב.

אם הגעתם לכאן אז כנראה נמאס לכם מהמעגל הזה, לא רוצים להגיד יותר "אני בדיאטה" אבל מצד שני אתם רוצים לרדת במשקל ובטח שלא רוצים להמשיך לעלות. משהו בכם מבין שאם דיאטות לא עבדו לכם עד עכשיו, כנראה שצריך לשנות אסטרטגיה.

אז מה עושים? איך גורמים לעצמנו להשתחרר מדיאטות אחת ולתמיד?

הנה מספר כלים שיעזרו לכם לצאת ממעגל הדיאטות.


לשנות גישה כלפי אוכל

זה אחד הדברים הכי חשובים שתעשו בשביל עצמכם כדי שתוכלו להשתחרר מדיאטות. אם במשך הרבה שנים התרגלתם לחשוב על אוכל בצורה מסוימת של קלוריות, משמין, לא בריא, שינוי הגישה כלפיו מפחית בצורה משמעותית את ההתעסקות שלכם באוכל ומגביר את תחושת הרוגע והנוחות מול אוכל.

איך משנים את הגישה כלפי האוכל? מתחילים בלהסתכל על אוכל בצורה שונה, והנה 2 דוגמאות.

אוכל הוא הרבה מעבר לקלוריות – דיאטות כל כך עסוקות בספירת קלוריות שהמהות האמיתית של אוכל עבורנו, נדחקת לפינה. מגיעים אליי לקליניקה כל כך הרבה אנשים שברגע שהם רואים אוכל, המוח שלהם אוטומטית מחשב את כמות הקלוריות שיש באוכל הזה.

נכון, המודעות לאוכל חשובה ואני מדברת על זה כל הזמן, אבל לספור קלוריות זה לא אומר שאתם מודעים לאוכל שלכם. זה שבחטיף אנרגיה מסוים יש רק 99 קלוריות זה לא מחייב בכלל שהוא טעים, קודם כל, דבר שני שהוא איכותי מבחינת ערכים תזונתיים אחרים. יכולות להיות בו גם כמויות גבוהות של מלח, חומרים משמרים, חומרים מייצבים וכן הלאה. מדובר במכלול של ערכים תזונתיים ולא רק בקלוריות.

בנוסף, לא מחייב שהוא ישביע אותי או יעשה לי טוב בבטן.

אוכל הוא לא שחור ולבן – מה מלמדים אותנו כשאנחנו עושים דיאטה? שאוכל הוא משמין או לא משמין, בריא או לא בריא, אסור או מותר. הדיכוטומיה הזאת היא שמפתחת אצלנו הפרעות אכילה, מחמירה את מערכת היחסים עם הגוף שלנו וגורמת לנו להרגיש כל הזמן לא בסדר על מה שאנחנו אוכלים.

תחשבו מה כן במקום מה לא – מה אני יכולה להכניס לתזונה שלי שיעזור לי להרגיש טוב עם עצמי ובגוף שלי. דיאטות במהותן מצמצמות ומונעות קבוצות גדולות של מאכלים שאנחנו אוהבים וככה מפתחות אצלנו חרדה מאוכל, במקום להתרכז במה כן אפשר לאכול כדי להרגיש ולהיראות טוב יותר.

שינוי הגישה כלפי אוכל דורש תרגול ועלול לקחת קצת זמן, אבל היא הצעד הראשון שיעזור לכם להשתחרר מדיאטות.


לתת מקום לאוכל שטעים לי במקום לברוח ממנו

"מה? אבל אם אני אוכל כל מה שטעים לי אני בחיים לא ארזה". הנה הנחתי את הקולות המתנגדים שרצים לכם בראש כאן על המסך ועכשיו בואו נענה להם.

עצם הרעיון של לאכול מלכתחילה אוכל שלא טעים לי רק כי הוא דל בקלוריות או נחשב בריא, או להימנע מאוכל שאני אוהבת רק כי הוא נחשב "משמין" (זוכרים מה אמרנו לגבי אוכל משמין?), זה כבר מעיד על זה שמשהו פה לא לגמרי בסדר ושכנראה ההימנעות הזאת לא תשרוד לאורך זמן.

אם ניתן בחיים שלנו מקום לאוכל שאנחנו אוהבים לאכול ונאפשר לעצמנו לאכול אותו כחלק מארוחה מאוזנת ובצורה רגועה, לא רק שסוף סוף נהנה מאוכל, ההתעסקות באוכל תרד וגם נפסיק להרגיש אשמים כל הזמן.

אם נמנעתם מאוכל שאתם אוהבים הרבה מאוד זמן וקראתם את השורות האלה, אני ממליצה לאפשר לעצמכם לחזור בהדרגה לאכול אוכל שאתם אוהבים ובזמן שאתם אוכלים את האוכל הזה לתרגל חמלה עצמית (שעוד רגע נגיע אליה).



להבין מה כמויות האוכל שנכונות לי

דיאטות בנויות על צמצום אוכל, המנעות ממאכלים, חוקים של אסור ומותר או במילים אחרות התרחקות מהכמויות שנכונות לי. אין כמות אחת שמתאימה לכולם, אנחנו אנשים שונים, אין סיכוי שהכמות שמתאימה לי לאכול, מתאימה לחברה אחת שלי או לחברה אחרת שלי.

במקום לצמצם כמויות בהתאם למה שנכתב לכם באחת מאינספור הדיאטות שעשיתם, תתחברו לתחושות הרעב והשובע שלכם ותבינו מה הכמויות שמתאימות לכם.

לתרגל חמלה עצמית

היחס שלנו כלפי עצמנו והמילים שאנחנו משתמשים בהן כשאנחנו מדברים לעצמנו, הן אלה שיקבעו את הטון של החיים שלנו, במיוחד כשזה מגיע לאוכל.

דיאטות עשויות ככה שמדיאטה לדיאטה אנחנו יותר מתוסכלים ומתמלאים באשמה ובעקבות חוסר ההצלחה בדיאטה, אנחנו מדברים לעצמנו במילים קשות ומעליבות, מה שמוריד לנו את הערך העצמי שלנו ואת תחושת המסוגלות ובצורה כזאת מערכת היחסים שלנו עם אוכל רק מחמירה.

כדי להשתחרר מדיאטות, אחד הדברים הראשונים שנעשה זה לשנות את השיח שלנו עם עצמנו לשיח מבין, מקבל ומחבק. למשל אם אכלתי משהו ש"אסור" לי, אני אזכיר לעצמי שזה אוכל שטעים לי וכנראה היה לי בו צורך, אם אכלתי מתוך צורך רגשי אני אנסה להבין מה קרה לי.

זה דורש תרגול, לכן הכותרת מתחילה במילה "לתרגל". ככל שנתרגל לדבר לעצמנו במילים חמות, הערך העצמי שלנו יעלה ומערכת היחסים שלנו עם אוכל תשתפר, מה שיגרום באופן טבעי לירידה במשקל ויאפשר לנו להשתחרר מדיאטות.


לשנות גישה כלפי פעילות גופנית

שאלתם את עצמכם פעם למה אתם עושים פעילות גופנית? אם התשובה היא כדי לשרוף קלוריות ולרדת במשקל, לא פלא שעצם המחשבה על כושר גורמת לכם לבחילה, לא פלא שאתם מתחמקים מלעשות כושר ולא פלא שככל הנראה לא תצליחו להתמיד בה לאורך זמן.

אם אתם עולים על ההליכון, מחכים שתישרפו כמות מסוימת של קלוריות ואז הולכים, פספסתם את כל המהות של פעילות גופנית.

האמת היא שפעילות גופנית היא לא הגורם העיקרי לירידה במשקל, אוכל ומערכת היחסים שלכם איתו, הם שישפיעו על התהליך שלכם לירידה במשקל והרגשה טובה עם הגוף.

כשאתם עושים פעילות גופנית מכל סוג שהיא, בין אם זה בין כותלי החדר כושר או בריצה שאתם עושים בחוץ, זה צריך לבוא ממקום של הנאה, שחרור, כיף, התאווררות, שיפור המצב רוח וכל הרגשה טובה שהיא.

אני שולחת אתכם למצוא פעילות גופנית שעושה לכם כיף, כזאת שאתם מפיקים ממנה הרגשה טובה אמיתית.


כמו שכבר כנראה הבנתם, להשתחרר מדיאטות עלול לקחת לכם זמן ותרגול, במיוחד אם מגיל צעיר כל מה שמחדירים לכם לראש זה לספור קלוריות, לצמצם אוכל, למנוע מתוקים ולהיות בדיאטה תמידית כדרך חיים, אבל עם תרגול נכון ועבודה עצמית, אתם תצליחו להשתחרר מדיאטות ואפילו לרדת במשקל אם תרצו בכך וכל זה יהיה מלווה בתחושת מסוגלות גבוהה, הרגשה טובה וחיוך.

בהצלחה!


גישת הנון דיאט, בה אני עובדת בקליניקה, עוזרת להשתחרר ממעגל הדיאטות ולפתח מערכת יחסים בריאה עם האוכל ועם הגוף. מוזמנים להמשיך לקרוא עליה כאן


רוצים לקבל במתנה לוח שבועי לשינוי תזונתי תודעתי? לחצו כאן

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page