top of page

ניקוי רעלים - כל מה שצריך לדעת לפני

החלה עונת ה"ניקוי אביבי" או עונת ה"הכן את גופך לקיץ" שבהם רבים ורבות מחפשים את התכנית או הדיאטה שתביא אותם לתוצאות בזמן הכי קצר. כבר בשלבי החיפוש המוקדמים, ניקוי רעלים עולה כפתרון המושלם, הבריא והנכון לגוף.

רגע לפני שאתם קופצים לעשות ניקוי רעלים כדי להוריד כמה ק"ג או כי אתם מרגישים צורך להתנקות, כתבתי לכם מספר עובדות שכדאי שתדעו.


ניקוי רעלים דיאטת מיצים
ניקוי רעלים קלאסי (צילום: Jan Sedivy)

מה זה בכלל ניקוי רעלים?

ניקוי רעלים הוא שינוי תזונתי זמני שבו נמנעים מקבוצות מזון מרכזיות לצורך סילוק רעלים מהגוף. בניקוי רעלים קלאסי צורכים מיצי פירות, מיצי ירקות, מים וזהו. יש תכניות רבות ומגוונות של ניקוי רעלים וחלקם גם מערבות צום, חוקנים, תוספים, משלשלים, אורז, תה ועוד.

ניקוי רעלים הוא בעצם עוד דיאטה. דיאטה נוקשה מאוד.


למה לעשות ניקוי רעלים?

הטענה היא כזאת - ניקוי רעלים מתמרץ את הכבד להיפטר מרעלנים שמצטברים אצלנו בגוף ומגביר את היציאה שלהם דרך הזיעה, השתן והצואה, ועל הדרך גם נותן לגוף ערכים תזונתיים. עוד אומרים על ניקוי רעלים שהוא עוזר להילחם במחלות, השמנה, בעיות עיכול, אלרגיות, זיהומים ועוד.

האם ניקוי רעלים אכן יעשה את כל זה?

יש לנו גוף מאוד חכם - הוא יודע לנקות רעלים בעצמו. איך הוא עושה את זה? באמצעות האיברים שלנו - הכבד, הכליות, העור, הריאות ומערכת העיכול, כולם ממלאים תפקיד בסילוק הרעלים.

הגוף שלנו לא צריך שנעשה את העבודה במקומו, במיוחד לא במסווה של ניקוי רעלים ודיאטות מיצים.

הגוף שלנו בטח שלא צריך שנכניס לו כל מיני תוספים שלא לגמרי ידוע מה הם מכילים.

מה שכן, ניקוי רעלים יכניס את הגוף לסטרס מיותר ויגרום לנזקים אותם אני מפרטת בפסקה הבאה.


האם ניקוי רעלים יוריד אותי במשקל?

חד משמעית כן.

תחשבו על זה – הארוחות בניקוי רעלים מורכבות מכמות קטנה מאוד של אנרגיה (קלוריות) שמגיעה ממיצי ירקות, פירות ומים, יש תכניות שגם מכילות עדשים ואורז (תודה רבה על זה).

מעט קלוריות שווה ירידה וודאית ומהירה במשקל.

אבל מה עוד יקרה? בעקבות כמות מועטה מאוד של חלבונים אתם תתחילו להרגיש חולשה, עצבנות, חוסר באנרגיה, בחילות, סחרחורות ועוד תחושות נעימות שכאלה, והבונוס הוא שאם תעשו את זה מספיק זמן תפתחו על הדרך גם תת תזונה. כיף גדול.

אל תמהרו לחגוג על המשקל שירד, הוא יחזיר את עצמו מהר מאוד, ככל הנראה עם תוספות.


עכשיו תעצרו רגע ותחשבו - ככה אתם רוצים לרדת במשקל? בסבל? הרי כל מה שקשור לאוכל לא צריך להיות כרוך בסבל. אוכל זה כיף. אוכל זה טעים. אוכל ממלא אותנו פיזית ונפשית.


ניקוי רעלים יעזור לי להיות בריאה יותר?

מעבר לסיכוי גבוה לפגיעה בבריאות (ניקוי רעלים אמור לנקות ולטהר, לא?) שתבוא לידי ביטוי בתת תזונה, במיוחד אם נוטלים תוספים כמו משלשלים, משתנים וכו' במינון גבוה, ניקוי רעלים יעשה את ההפך הגמור מלפתח הרגלים בריאים ומערכת יחסים בריאה עם אוכל - הוא יגרום להתעסקות מוגזמת באוכל.


בואו נעשה פה עצירה קטנה לצורך סיפור.

בעבודה שלי במחלקה הפנימית בבלינסון טיפלתי באישה בתחילת שנות ה-50 לחייה עם מחלת הסרטן ברקע. אחרי תשאול ראשוני שאני תמיד עושה למטופלים, הבנתי שהיא על דיאטת מיצים (ניקוי רעלים בשינוי האדרת) מזה שבועיים מתוך חודש. מדדי הדם שלה הראו שהיא בתת תזונה. באותו רגע כל מה שהיה לי חשוב זה לגרום לה להבין את הנזק הבלתי הפיך שהיא כנראה כבר עשתה לעצמה, ושעליה להפסיק אותה מיד ולחזור לאכול כמו שצריך. ישבתי איתה שעה שלמה שבסופה היא הבטיחה לי שכך יהיה. אני לא יודעת אם היא המשיכה עם זה או לא, אבל יכולתי רק לקוות שהצלחתי להשפיע עליה.

חודש לאחר מכן פורסמה בחדשות כתבה על אישה (אחרת) במצב קשה (תת תזונה חריף עם חשש לחייה) לאחר דיאטת מיצים.


איך בכל זאת אפשר "לנקות את הגוף מרעלים" בצורה בריאה?

מלכתחילה לאכול בריא, באופן מאוזן ובצורה מודעת.

הנה מספר דברים שאתם יכולים לעשות כבר היום:

אכלו פירות וירקות - בדגש על לאכול ולא לשתות. עצם האכילה מספקת יותר, משביעה יותר ושומרת על הערכים התזונתיים שבפירות והירקות (לעומת אם טוחנים אותם למיץ).

אכלו מאכלים עתירים בסיבים תזונתיים – הסיבים התזונתיים שומרים לנו על המעיים ועל כלי דם בריאים. סיבים תזונתיים נמצאים בדגנים מלאים, קטניות, קינואה, פירות וירקות.

הימנעו ממזון אולטרא מעובד – מזונות עם רשימה ארוכה של רכיבים שלרוב לא מוכרים לנו ולא נמצאים בשימוש הביתי. דוגמאות – משקאות קלים, רטבים קנויים, מעדנים, נקניקים, חטיפים מלוחים ועוד.

הפחיתו בסוכר מוסף – בעשורים האחרונים אנחנו אוכלים יותר ויותר סוכר, כשהממוצע עומד על 20 כפיות סוכר ביום! יש מזונות שסוכר נמצא בהם באופן טבעי, אבל ברוב המוצרים שאתם מכירים הסוכר התווסף בתהליך הייצור בכמות גדולה מבלי שאפילו נרגיש את זה בטעם.

אתם יכולים לקרוא כאן על איפה ואיך הסוכר מתחבא לנו באוכל.


>> בקרוב כתבה על ניקוי רעלים לנפש, שישפיע גם על הגוף שלנו.


אם אתם מרגישים צורך להתנקות או להכין את גופכם לקיץ, תזכרו שפתרונות מהירים שהם גם בריאים, לצערנו לא קיימים. תזונה מאוזנת, קשובה ומודעת דורשת יותר השקעה אבל היא גם נשמרת לכל החיים ולא פוגעת בבריאות שלנו.

ואם בכל זאת אתם רוצים להשתתף בתכנית שכזאת, תעשו את זה אצל אנשי מקצוע, תבדקו את כל הפרטים הקטנים, אל תחששו לשאול שאלות, אל תחששו לפרוש אם אתם מרגישים לא טוב (ולא זה לא בסדר להרגיש סחרחורות או חולשה) ותהיו הגיוניים עם עצמכם ועם מה שטוב לגוף שלכם.


קראת את הכתבה והבנת שמה שאת צריכה זה לעבור תהליך שבסופו את חופשיה להנות מאוכל ולאכול באופן שקשוב לגוף שלך? אני מזמינה אותך לקרוא על התהליך כאן או לקבוע איתי פגישה כאן.


פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page