top of page

10 מיתוסים בספורט שעדיין קיימים ב-2019

כשנמצאים בתעשיית הכושר תקופה ארוכה, כמו גם בתעשיית התזונה, נתקלים בכל מיני עצות או טיפים שחוזרים על עצמם שוב ושוב. חלקם נכונים בהחלט, חלקם פחות ומחלק מהם כדאי פשוט להתעלם. הפעם אני הולכת להתמקד במיתוסים שקשורים בכושר.

women workout fitness

את הכותרות הבאות כדאי לכם לשכוח:

אפשר למקד שריפת שומן מאזור ספציפי בגוף

שואלים אותי הרבה "איך אני יכול/ה לרזות בירכיים או בבטן?" לצערי התשובה היא -- זה לא בחירה שלך.

הרעיון שאפשר להוריד שומן מאזור ספציפי בגוף הוא אחד המיתוסים העתיקים וההזויים בעולם הכושר. כשאנחנו יורדים במשקל, אנחנו לא יכולים להכתיב לגוף שלנו מאיפה צריך להוריד.

אז מה נכון? פעילות גופנית יכולה להפחית במסת השומן שלכם אבל אתם לא יכולים לשלוט מאיפה השומן יורד. נכון, אנחנו כבר במאה ה-21 כמעט שני עשורים, אבל הטכנולוגיה הזו עוד לא הומצאה.

זיכרו את זה - במקום להתמקד באזור מסוים שהוא בעייתי מבחינתכם (ולהתייאש שהוא לא יורד כמו שהייתם רוצים), תשקיעו את הזמן שלכם בשילוב תרגילים שמפעילים שרירים גדולים (למשל שריר החזה, שריר הרחב גבי, הארבע ראשי וכו') זה יעזור לכם לשרוף קלוריות ולהתחזק.

נשים שמרימות משקולות יראו כמו גברים

אז לפני מלא מלא שנים אני גם חשבתי ככה, אני אפילו לא יודעת מאיפה זה הגיע לראש שלי. הייתי נצמדת למקסימום קילו וחצי בכל יד ולא זזה מילימטר. אם רק הייתי מבינה קודם כמה שטעיתי וכמה ככה אי אפשר להתקדם אם רוצים להגיע לרמת חיטוב מסוימת, מסקרן לדעת איפה הייתי היום.

תקראו את זה טוב טוב, ברגע שהתחלתי להרים משקלים יותר גבוהים (ואני לא מדברת על 90 קילו, נכון להיום המשקל הכי גבוה שהתאמנתי איתו הוא 10 קילו) הגוף שלי התחיל להתחטב והשרירים התחילו לקבל את הצורה שלה ייחלתי שנים. וזה קרה די מהר. עכשיו תנו לי לשאול אתכם שאלה - הגוף שלי נראה גברי? אממ לא נראה לי.

אז מה נכון? אנחנו הנשים לא בנויות לנפח שרירים כמו של גברים, להם יש טסטוסטרון גבוה שלנו פשוט אין, וטוב שכך :)

זיכרו את זה – אל תפחדו להרים משקלים. אם אתן מתאמנות כבר תקופה זה כמעט בלתי נמנע שתעלו במשקלים שאתן מרימות וזה לא רק בשביל החיטוב, זה גם בשביל יציבות, בריאות כללית ומסת העצם שלכן (אולי זה לא מטריד אתכן עכשיו אבל העצמות שלכן מתחילות להתפרק בקצב איטי כבר משנות ה-30 לחייכן).

בכל זאת לא בנויות למשקלים? רצועות TRX זה הפתרון המושלם עבורכן (מצוינות גם עבור הגברים כמובן).

מהרגע שהרצועות הללו נכנסו לחיי, הם השתנו לעד :) ואני יכולה להגיד בביטחון מלא שזאת אחת ההשקעות הטובות שעשיתי בחיים.

לרכישת רצועות TRX מקוריות לחצו כאן.

אני מתכננת לעשות הסבר קצר על הרצועות בעמוד האינסטגרם שלי אז תעקבו.

חימום כולל רק מתיחות

מתיחות סטטיות, כמו מתיחת שריר הארבע ראשי (כשמביאים את העקב לכיוון הישבן ומותחים את הירך), שבהן מחזיקים את המתיחה כ-30 שניות, נחשבות כחימום לשרירים ומונעות פציעות. אבל האמת היא, שרצוי לשמור את המתיחות הללו לסיום האימון.

אז מה נכון? לבצע חימום יותר דינמי ופחות סטטי כדי להגביר את זרימת הדם ולחמם את השרירים וכך למנוע פציעות. למשל קפיצות בחבל, ריצה קלה ועוד.

זיכרו את זה - החימום שלכם צריך להיות יותר פעיל כדי שהאימון יהיה יותר יעיל (חרוז תפוז).

כמה שיותר פעילות מגוונת יותר טוב

אולי קרה לכם ששבוע אחד החלטתם שאתם מרימים משקולות, שבוע אח"כ נמאס לכם אז התחלתם לעשות יוגה, לא הגעתם לתוצאות שרציתם אז שבוע אח"כ ניסיתם להתמקד בשחיה אבל אז נורא התחשק לכם לנסות לרקוד בצ'אטה. זה אולי נשמע לכם קצת מוגזם, אבל כבני אדם אנחנו מצפים לראות תוצאות נורא מהר וברגע שלא מגיעים אליהם, אנחנו פונים לדרכים אחרות ולפעמים גם מתייאשים. העניין הוא שבמצבים הללו, השרירים והמוח לא מסוגלים להתרגל לביצוע התנועות.

אז מה נכון? מצד אחד, פעילות גופנית מצריכה ביצוע נכון של התרגילים ככה שהגוף שלנו יוכל להתרגל לתרגילים הללו (וככה נמנע פציעה ותסכול). תחשבו על זה כמו על תינוק שלומד ללכת ולדרוך בצורה נכונה על כף הרגל שלו. מצד שני, המוח שלנו גם לומד ומשנן איך צריך לבצע נכון את התרגילים. אז אם לא נאפשר לשניהם, לגוף ולמוח, את הזמן המתאים ללמידה, אין שום סיכוי להשתפר ולהגיע לתוצאות.

זיכרו את זה – תתחילו בסוג אחד, גג שניים, של פעילות גופנית. כששתתחילו להרגיש מספיק בנוח, תחשבו על אפשרויות גיוון אחרות.

פעילויות כיפיות לא נחשבות כאימון

מכירים את זה שאתם שמים מוסיקה בבית וסתם מתחילים לרקוד, לקפוץ ולהתפרע? (לא? לכו תעשו את זה עכשיו!) זה כיף לא נורמלי וגם קשה! הרבה אנשים קיצוניים מעולם הכושר יגידו שפעילויות כמו ריקוד, משחק כדורגל עם הילדים או אפילו סתם רכיבה על אופניים לא נחשבת כאימון "אמיתי".

אז מה נכון? כתבתי על זה בעבר אבל אני אכתוב את זה שוב – פעילות גופנית צריכה להיות כזו שנהנים ממנה! אם חדר כושר או ריצות מרתון לא עושים לכם את זה (כמו לי למשל), זה לא אומר שאתם לא יכולים להיות בכושר ולהנות מהתהליך, במיוחד שבימינו רוב הפעילות שאנחנו עושים זה לשבת. חשוב מאוד למצוא את כל הסיבות שבעולם להזיז את הגוף.

זיכרו את זה - תעשו מה שכיף לכם!

להיות בכושר זה אומר לאכול מה שבא לי ועדיין לרדת במשקל

פעילות גופנית יכולה לחזק את העצמות שלכם, השרירים שלכם (לא רק ידיים ורגליים, גם שרירים אחרים כמו שריר הלב), להגביר את חילוף החומרים שלכם ולשפר את מצב הרוח שלכם. לצערנו, זה לא מספיק כדי לרדת במשקל.

אז מה נכון? ירידה במשקל חייבת להעשות בשילוב של פעילות גופנית ותזונה נבונה ומאוזנת. אני מצטערת אם זה לא מה שאתם רוצים לשמוע (או לקרוא) אבל זאת המציאות, ואל תתנו לאף אחד להגיד לכם אחרת. אין כדור פלא, אין קסמים ואין דבר כזה לרדת במשקל 10 ק"ג ב-90 יום. ואם כן, תהיו בטוחים שיותר בריאים או שמחים לא תצאו מזה.

זיכרו את זה – תתאמנו בהתמדה, תאכלו נכון, תשקיעו בעצמכם ואני בטוחה שתראו תוצאות.

אימון משקולות עוזר להפוך שומן לשריר

אילו רק זה היה נכון. המציאות היא שפיזיולוגית, זה לא אפשרי להפוך שומן לשריר. מדובר בשתי רקמות שונות לחלוטין עם תפקידים שונים.

אז מה נכון? תרגילי כוח יעזרו לכם לבנות מסת שריר ולרדת במסת השומן ע"י העלאת קצב חילוף החומרים במנוחה (RMR). במילים אחרות אתם תשרפו יותר קלוריות במהלך היום, גם אם אתם לא תתאמנו באותו היום.

זיכרו את זה – נכון הפסקה הקודמת? אז גם פה, אין קסמים.

אני אוהבת להתאמן בבית - בקרוב אני אפרסם איזה מכשירים כדאי לכם להחזיק בבית.

כמה שיותר – יותר טוב

אני אומרת את זה הרבה ואני אמשיך לשים על דגש – איכות לעומת כמות (כמו בסרטון הזה).

החשיבה שאומרת שככל שנתאמן יותר במהלך השבוע, בעצימות יותר גבוהה, עם יותר חזרות וכו' ככה נגיע לתוצאות טובות יותר, היא ממש לא נכונה. מה שחשוב זה איכות האימון. אתם יכולים גם להתאמן חצי שעה ביום, העיקר שעשיתם את התרגילים הנכונים בצורה הנכונה.

אז מה נכון? חשוב מאוד לתת לגוף את הזמן מנוחה הדרוש לו. שרירים צריכים זמן מנוחה כדי להיבנות. אימון תמידי ויומיומי יגרום בעיקר להרבה סטרס ובמקום להשתפר, אתם לא תתקדמו לשום מקום.

אני אישית לא מתאמנת כל יום, אני אקרוס. לפעמים אני נחה יום ולפעמים יומיים, הכל תלוי בתחושה שלי.

זיכרו את זה – איכות לעומת כמות וזמן מנוחה.

הסקווט שלי יותר טוב מהסקווט שלך

שני דברים אני רוצה שתיקחו מהפסקה הזו:

א. אל תשוו את עצמכם לאף אחד חוץ מכם.

ב. אין תוכנית אחת מושלמת לכולם, זה כמו שאין דיאטה אחת שטובה לכולם.

אנחנו שונים אחד מהשני בערך ב-1% מבחינה גנטית אבל תראו כמה שהאחוז הזה משמעותי.

לכל אחד יש את המבנה גוף שלו, מראה, רגשות, תחושות, גנטיקה, סיפור חיים, מחלות רקע, וכל מה שתרצו – כל אחד הוא ייחודי. אין אדם שדומה אחד לאחד לאדם אחר. גם לא התאומים הכי זהים.

אז הגיוני שלא תהיה תוכנית אימון או דיאטה/תפריט שיתאימו לכולם, נכון? ומי שאומר לכם אחרת, אני לא אגיד מה הוא. תוכניות כאלו צריכיות להיות מותאמות באופן אישי.

אז מה נכון? לא לעשות השוואות למרות שזה מאוד מאוד מפתה, זה קורה לכולנו. ולא להאמין לשרלטנים :)

זיכרו את זה – הגוף שלכם ואתם יחידים ומיוחדים במינכם, ולכן אתם נדרשים בתכנית אימון ותכנית תזונתית משלכם.

אתם חייבים גאדג'טים ואפליקציות כדי להגיע לתוצאות טובות

ברור שזה מה שיגרמו לכם לחשוב, כי הם מנסים למכור לכם את המוצר שלהם.

אז מה נכון? שאתם לא חייבים שום גאדג'טים ושום אפילקציות כדי להתאמן, ותנו לי לגלות לכם סוד – אתם גם לא חייבים מכשירים. אם אתם לא מצליחים להתאמן לבד אז בוודאי שתלכו לחדר כושר או סטודיו או שתיקחו מאמן אישי, רוב הסיכויים שזה יהיה יותר יעיל מאפליקציות.

זיכרו את זה – הגוף שלכם הוא אחלה משקולת, השתמשו בה.

לא בטוחים איזה תרגילים לעשות? רוב התרגילים שאני מעלה לערוץ היוטיוב שלי או לאינסטגרם, כוללים את המכשיר הכי יעיל שיש לכם, שהוא הגוף היקר שלכם.

בקרוב כל הסרטונים יופיעו פה בבלוג :)

העולם מפוצץ במיתוסים כאלה ואחרים על עולם הכושר וגם על עולם התזונה. תעשו לי טובה, אל תאמינו לכל שטות שאתם קוראים, במיוחד אם משהו נשמע לכם לא הגיוני. אם אתם ממש לא בטוחים, לפני שאתם נוקטים בצעדים, תתעייצו עם איש מקצוע, אפילו בפייסבוק או בפורומים, הוא יחסוך לכם הרבה כסף וכאב ראש.

ויאללה לכו להתאמן כבר! החורף הוא סיבה עוד יותר טובה להתאמן – זה גם מחמם (מאוד) וגם מזיעים פחות.

רוצים ייעוץ תזונתי מותאם לכם אישית או אולי תכנית אימון, ומה לגבי שילוב? לחצו פה כדי להשאיר את הפרטים שלכם.

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page