top of page

לאכול בריא בתקציב הגיוני: סטייל קורונה

מעבר לדאגה למצב הכלכלי, הקורונה אילצה אותנו לדאוג לאוכל זמין 24/7 לנו ולבני משפחתנו. ואם זה לא מספיק, השהייה בבית בשילוב של לחץ מכל המצב, מעלים באופן הגיוני חששות וחרדה מהרבה דברים וביניהם גם מעליה במשקל.

למרות כל זאת, זכרו שאפשר לאכול בריא ולא להוציא על זה הרבה כסף. איך עושים את זה? קבלו מספר דרכים.

לאכול בריא בתקציב הגיוני

(Photo by Micheile Henderson on Unsplash)

קודם כל כדי לחסוך בהוצאות על אוכל, שחררו את האצבע מאפליקציית האוכל, ושנית, שימו דגש על הכנת אוכל ביתי.

חוששים מעליה במשקל? המשפט הקודם תקף גם כאן. ב-99% מהמקרים האוכל שתכינו בבית יהיה בריא יותר מהאוכל שתזמינו.

>> הכותרת של הכתבה אולי נשמעת לכם מוכרת, את לאכול בריא בתקציב הגיוני כתבתי אי שם בשנת 2018.

תכננו מה לבשל

לפני שאתם נוהרים לסופר (עם מסיכה, כפפות, אלכוג'ל וחליפת חלל) או לפני שאתם נוהרים למחשב לעשות הזמנת מצרכים אונליין, תעצרו לכמה רגעים, קחו דף ועט ותכינו רשימה של מה שאתם רוצים להכין במהלך השבוע. זה לא חייב להיות מדויק אבל המטרה שיהיה לכם רעיון כללי. הכלל החשוב הוא – לא לחרוג מהרשימה, ככה תימנעו מקניות לא מתוכננות שגם עולות לכם כסף וגם עולות לכם בבריאות.

תמיד קחו בחשבון ירקות ופירות

ירקות ופירות בארץ יכולים להיות מאוד יקרים, וגם אני מוצאת את עצמי לפעמים מוותרת על קניה של ירקות שונים פשוט כי מרגיז אותי המחיר שלהם. אבל אל תוותרו עליהם לגמרי! המקרר שלכם צריך להיות מלא במגוון, ואני מדגישה - מגוון של ירקות ופירות, ולא רק עגבניה מלפפון בננה. הגיוון חשוב כדי שא. לא ימאס לכם מהר ב. כדי שתקבלו את כל הויטמינים והמינרלים שהגוף שלכם צריך ו-ג. כדי שיהיו לכם אופציות לבשל ולהכין מאכלים שונים.

תקפידו לאכול ירקות ופירות לפחות ב-2 ארוחות עיקריות או בארוחות ביניים. ירקות ופירות משתלבים במגוון של מאכלים חמים וקרים ולא רק בתור סלט. הנה מספר דוגמאות: חביתת ירק, דג סלמון עם פירה ושעועית ירוקה, עוף ברוטב אדום עם פלפלים ועגבניות, יוגורט עם גרנולה ופירות חתוכים.

ירקות ופירות

געגועיי לקניות בשוק (צילום: אסתר ריו, נאפולי)

עשו זאת בעצמכם – מטבלים, רטבים, ממרחים

ההכנה שלהם הרבה יותר פשוטה ממה שאתם חושבים ובאופן מוחלט מצמצמת צריכה מוגזמת של מלח, סוכר ושומנים שפוגעים לנו בבריאות בכמויות הגבוהות שיש באוכל המתועש.

נשמע לכם מסובך? ממש לא. קחו למשל רעיון לממרח חלבה הכי מהיר בעולם - קחו פרוסת לחם, מרחו עליה דבש ותזלפו מספר טיפות של טחינה גולמית, הרי לכם לחם עם ממרח בטעם חלבה.

והנה מספר רעיונות נוספים:

מרינדה לעוף ותפוחי אדמה – ערבבו חרדל, סילאן/דבש, שמן זית, מלח פלפל.

מטבל גבינה ועשבי תיבול – ערבבו גבינה לבנה, יוגורט, עשבי תיבול (כגון פטרוזיליה, כוסברה, בצל ירוק, שמיר), לימון, שום, מלח פלפל.

ממרח חומוס ללא חומוס – תמצאו את המתכון הקליל הזה פה.

טחינת יוגורט – מערבבים יוגורט 150 מ"ל עם טחינה גולמית (הכמות היא בהתאם למרקם שאתם אוהבים), לימון, שום, מלח פלפל. משתלב מדהים עם קציצות ירק וכממרח לכל דבר.

הימנעו ממאכלים שמבטיחים לכם הבטחות

חטיפי "אנרגיה" ומוצרי דיאט, לייט, מופחתי שומן ודומיהם, יכולים להיות מאוד טריקים ולאו דווקא בריאים (או טעימים). לחברות המזון יש קופירטיירים מצוינים שיודעים לנסח בדיוק את מה שאנחנו רוצים לקרוא או לשמוע.

חטיפי אנרגיה לא יתנו לכם יותר אנרגיה מכל חטיף אחר, הם בעיקר ירוקנו לכם את הכיסים ויכניסו לכם סוכרים מיותרים לגוף. אם לאכול אותם עושה לכם הרגשה טובה יותר? לכו על זה, אבל תיזהרו לא להפריז.

מתחשק לכם משהו מתוק? לפעמים עדיף לקנות את הגרסה המקורית ולא הלייט, בשביל הרגשת הסיפוק וכי לרוב זה טעים יותר.

מתחשק לכם משהו מתוק ובריא? הכינו חטיף אנרגיה בעצמכם (הרשת מפוצצת בהם, הימנעו ממתכונים עם הרבה חמאה) או שנסו את המתכון הבא:

קחו תפוח, חצו אותו לשניים, הוציאו את הליבה. ערבבו יחד צימוקים, אגוזים, חצי כפית דבש ומעט קינמון. מלאו את התפוחים בתערובת והכניסו לתנור עד שהתפוחים מתרככים. תענוג.

תתחילו לאכול יותר קטניות

הן גם בריאות מאוד ומהוות מקור מצוין לחלבון והן גם לא יקרות, במיוחד אם הן נקנות בתפזורת.

משפחת הקטניות מכילה – שעועית לבנה, אדומה ומש, עדשים כתומות, שחורות וירוקות, אדממה, גרגירי חומוס, אפונה, פול ותורמוס.

אם מערכת העיכול שלכם לא חברה טובה של קטניות, נסו עדשים כתומות (הן קלילות יחסית לשאר) או שתשלבו קטניות בכמות קטנה במאכלים אחרים, למשל הוסיפו גרגירי חומוס לתבשיל או לסלט.

בכל זאת מתחשק לכם להזמין אוכל מדי פעם וחשוב לכם לשמור על הבריאות?

האופציה הבריאה והלא יקרה היא (תופים בבקשה) – חומוס.

ואם אתם ממש רוצים לשמור על הבריאות – תבקשו לא להביא לכם פיתות.

אין ספק שהתקופה הזו מאתגרת עבור כולנו. נסו למצוא את הדרכים שעוזרות לכם להרגיש טוב, דברו על הרגשות והתחושות שלכם וזכרו שמדובר במצב זמני.

שמרו על עצמכם.

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page