top of page

למה המספר על המשקל לא תמיד אמין

אתם מתעוררים בבוקר, הולכים לחדר האמבטיה, שם שוכב לו המשקל שישר קורץ לכם. אתם לוקחים נשימה, עולים על המשקל, עוצמים עיניים, מציצים והופ המשקל לא ירד בכלל, ואולי אפילו עלה בכמה גרמים. פאניקה, זו המילה?

אז הרשו לי לעודד אתכם, תנודות פתאומיות במשקל לרוב לא מעידות על עליה במסת השומן אלא על אצירת נוזלים בגוף.

יש כמה סיבות שיכולות לגרום לאצירת נוזלים ולמספר שאתם רואים על המשקל להיות "מזויף".

הגזמתם עם המלח. מאוהבים אה?

הגזמתם עם המלח

אחח אנחנו הישראלים, חולים על המלח, אולי זה בגלל שאנחנו מאוהבים כל הזמן. הרבה מלח לא רק מעלה את לחץ הדם אלא גם סופח אליו נוזלים. הנתרן גורם לתאי הגוף שלנו לאצור נוזלים שנראים לנו על המשקל כמו כמה גרמים נוספים.

איך פותרים את זה? שתו הרבה מים כדי להוציא את עודף הנתרן מהגוף ונסו כמובן להפחית בכמויות המלח.

חייבת לציין שאני אף פעם לא הבנתי את הקטע של פיצוחים ממולחים, זה פשוט עוול לשקדים ולקשיו (אני לא צריכה להזכיר לכם שבמזון מהיר ובאוכל מעובד שאתם קונים בסופר יש כמויות עצומות של מלח, אה וגם בקולה).

אמש היה ערב הפסטה השבועי

ארוחה עשירה בפחמימות עלולה לגרום לעליה פתאומית זמנית במשקל. למה זה קורה? הגוף שלנו מאחסן 2-3 גרמים של מים על כל גרם פחמימה שמתאחסנת בגוף שלנו כגליקוגן. אם אתם צורכים כמות דומה של פחמימות על בסיס קבוע יתכן שלא תרגישו בתנודות הללו במשקל, אבל קחו בחשבון שיתכן שתראו עליה פתאומית במשקל אחרי ארוחה עשירה בפחמימות.

האם זה אומר שפחמימות זה משמין? התשובה תלויה באיזה פחמימות מדובר ובכמויות כמובן.

האם זה אומר שלא צריך לאכול פחמימות? לא! (אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת)

האימון האחרון שלכם היה מטורף

אתמול עשיתם אימון משוגע, אבל במקום לראות את ההשקעה שלכם על המשקל גיליתם שאוי ואבוי עליתם במשקל תוך לילה! מה נסגר?! אז במהלך אימוני כושר מאתגרים, נוצרים קרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר והגוף צריך לשקם את הקרעים הללו כדי לבנות שריר ולהפוך אתכם לחזקים יותר. כחלק מהתהליך של בניית השריר הגוף מפעיל תגובה דלקתית ששולחת נוזל לאזורים שעוברים חידוש. הנוזל הזה שוקל מעט והוא זה שאחראי לעליה, לכאורה, במשקל.

מה עושים בעניין הזה? שותים הרבה הרבה מים ואוכלים בצורה מאוזנת כדי להפחית את התגובה הדלקתית.

מתקשים להביא את עצמכם להתאמן? כנסו לפה.

אתם בסטרס

אם אתם עוברים תקופה לחוצה, יתכן מאוד שתיראו עליה במשקל. לפני שאתם נכנסים לפאניקה, תדעו שלחץ מגביר יצירה של הורמונים שמשפיעים על אצירת נוזלים בגוף ולכן תהיה עליה בכמות הנוזלים הגוף.

מה עושים? מצאו את הדרכים להפחית את הסטרס במידת האפשר – ע"י מדיטציה, ספורט, הקשבה למוסיקה, סעו לים או קחו חופש (:

אתם לא ישנים מספיק

אם החסרתם שינה לאחרונה וכמות הקפה בגוף שלכם יכולה להספיק לשנה שלמה, זה בהחלט יכול להשפיע על גודל הפאניקה שאתם רואים על המשקל. בדיוק כמו סטרס, גם שינה והורמונים, כמו קורטיזול, הולכים יד ביד אז קיימת סבירות מאוד גבוהה שאתם מייצרים יותר קורטיזול כשאתם סובלים מעייפות.

קחו בחשבון שאם לא ישנתם מספיק לילה או שתיים העליה במשקל שתראו היא בעיקר עליה בנוזלים, אבל מחסור כרוני בשעות שינה גורם לנו לנשנש הרבה יותר כדי להישאר ערים כביכול, וככה עולים במשקל ממש בקלות.

מה עושים? ישנים יותר כמובן! אנחנו צריכים בין 6-8 שעות שינה כדי לתפקד כמו שצריך. אז נכון שלא תמיד זה אפשרי, במיוחד עם ילדים, אבל נסו לתכנן את הלו"ז ככה שתישנו יותר. זה ישנה את כל איכות החיים שלכם – תהיו מרוכזים יותר, אנרגטיים יותר ובריאים הרבה יותר.

אתם ומתוקים זה סיפור אהבה

צריכה גבוהה של סוכר מעלה את האינסולין בגוף שלנו שמעכב את יכולת הגוף להפריש מלחים, מה שגורם לאגירה גבוהה יותר של נוזלים כדי לשמור על מאזן נוזלים תקין. סיבכתי אתכם? שורה תחתונה, הרבה סוכר = הרבה נוזלים בגוף.

בנוסף לזה, למקרה שלא ידעתם, סוכר הוא פחמימה וכמו שציינתי ממש לפני כמה שורות, פחמימה מעלה את אחסון המים בגוף שלנו.

אז למרות שאתם חושבים ששתי חתיכות העוגה שאכלתם אתמול גרמו לכם לעליה במשקל, רוב הסיכויים שהמשקל שלכם עלה פשוט בגלל נוזלים.

כמובן שכמויות גבוהות של סוכר לא מומלצות כי בסופו של דבר אתם כן תעלו במשקל ויתכן שתפתחו בעיות בריאותיות אחרות שתהיו בטוחים שאתם לא רוצים.

יש עוד הרבה סיבות שהמספרים שאתם רואים על המשקל לא נכונים, כמו למשל – אתם נשקלים בשעות שונות של היום, אתם נשקלים עם בגדים ונעליים, אתם נשקלים במשקלים שונים וכו'.

ובנימה אישית

אני נפרדתי מהמשקל לפני שנתיים בערך. הרגשתי שזה לא עושה לי טוב ולא באמת מעיד על האמת. הבנתי שלהישקל רק מוריד לי את מצב הרוח ופוגע לי בביטחון העצמי. נכון שאף פעם לא ראיתי מספרים מאוד גבוהים על המשקל, אבל לכל אישה קשה לראות שהיא עלתה במשקל.

תעשו לעצמכם טובה, אל תמהרו לכעוס על עצמכם ולהיכנס לדיאטות כסאח שרק יעשו אתכם יותר אומללים.

אם בכל זאת אתם מרגישים שאתם עולים במשקל או רוצים להוריד כמה ק"ג, התהליך ממש לא צריך להיות מסתכל אלא להפך, כיפי ומשמח. אני כמובן אשמח שתפנו אליי, או לכל דיאטנית אחרת, בשביל לקבל ייעוץ אישי.

כל הכתבה הזו גרמה לי להיזכר בפרק של "תגלית" מארץ נהדרת "זה לא שומן זה מים, הגוף שלי אוגר נוזלים"– כנסו כדי לצחוק.

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page