top of page

מחקר חדש: דילוג על ארוחת הבוקר קשור בהתפתחות טרשת עורקים

מחקר חדש שנעשה בספרד מצא כי דילוג על ארוחת הבוקר עלול להוות סיכון להתפתחות טרשת עורקים.

מחקרים קודמים הראו את הקשר בין דילוג על ארוחת בוקר למחלות לב אבל המחקר הנוכחי חידש והראה את הקשר בין ארוחות בוקר להיווצרות מחלת טרשת עורקים א-תסמינית.

קצת על טרשת עורקים

טרשת עורקים מתרחשת כאשר מצטברות שכבות שומן על דפנות העורקים ובתוכם, כתוצאה מכך זרם הדם מוגבל ומצומצם. המחלה מתפתחת בהדרגה והופעת התסמינים מתרחשת כאשר העורק כבר הפך להיות צר ודבוק. לעיתים עלול להיווצר קריש דם אשר יחסום את העורק או לחלופין יישבר לקרישים קטנים שעלולים להוביל לשבץ מוחי או התקף לב.

טרשת עורקים נגרמת כתוצאה מהשמנה, סוכרת, עישון, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה – כל אלו ניתנים לשינוי עם ההחלטה לאמץ אורח חיים בריא.

אז מי השתתף במחקר?

במחקר הנוכחי המשתתפים חולקו ל-3 קבוצות בהתאם לדפוסי התנהגות שונים של ארוחת בוקר:

  • דילוג על ארוחת בוקר: פחות מ-5% מסך הצריכה האנרגטית היומית – למשל כוס קפה עם או בלי חלב או כל משקה אחר.

  • ארוחת בוקר מופחתת אנרגיה: 5-20% מסך הצריכה האנרגטית היומית – למשל קפה ומאפה.

  • ארוחת בוקר מזינה: יותר מ-20% מהצריכה האנרגטית היומית.

בהשוואה לשאר הקבוצות, הקבוצה שדילגה על ארוחת הבוקר היו ברובם גברים ומעשנים. הם התאפיינו בשינוי דפוסי אכילה בשנים האחרונות כדי לרדת במשקל וצרכו הכי הרבה קלוריות בארוחת הצהריים.

גם הקבוצה שצרכה ארוחת בוקר מופחתת אנרגיה היו לרוב גברים ומעשנים ובנוסף עם השכלה נמוכה וצריכת קלוריות גבוהה בארוחת הצהריים.

2 הקבוצות הללו התאפיינו בצריכה גבוהה של חלבון מן החי וכולסטרול.

ארוחת הבוקר של הקבוצה השלישית הייתה עשירה בפחמימות וסיבים תזונתיים והם נטו לאכול יותר ירקות, פירות, דגנים מלאים ומוצרי חלב. החוקרים גם ציינו שהקבוצה הזו צרכה מזונות המהווים חלק מהדיאטה הים-תיכונית הנחשבת מזינה ובריאה.

במחקר ציינו כי פחות ברור האם דילוג על ארוחות בוקר גורם לאנשים להיות יותר שמנים או שאנשים שמנים מדלגים על ארוחת בוקר בניסיון לרדת במשקל, ללא ליווי מקצועי.

מה המחקר הראה?

המחקר הראה כי אם לא אוכלים ארוחת בוקר, עולה הסיכון להתפתחות של טרשת עורקים א-תסמינית ב- 75%, בעוד שהתפתחות של טרשת עורקים תסמינית תעלה פי שתיים.

המחקר גם הראה שאכילה של ארוחת בוקר המכילה מזונות לא בריאים, מהווה גם היא סיכון לעומת אכילה של ארוחת בוקר מזינה ובריאה.

המחקר מוסיף ואומר שדילוג על ארוחת בוקר היא דפוס התנהגות שמצטרף למקבץ התנהגויות שונות. אכילה של ארוחת בוקר מזינה שומרת על שובע לאורך היום וכך מונעת מאתנו לנשנש במהלך היום.

אז מה המסקנה?

בעקבות עליה במודעות להשמנה הגורמת לשינוי דפוסי אכילה, רבים נוטים לדלג על ארוחת בוקר או להחליפה בכוס קפה (וסיגריה) וכך הגענו למצב שבו 30% מהאוכלוסייה הבוגרת מדלגת על ארוחת בוקר.

החוקרים ממליצים להתחיל את היום בארוחת בוקר טובה שתגרום לרגשות של סיפוק, עליה ברמות האנרגיה בבוקר וכך שמירה על רמות האנרגיה במהלך היום. ארוחת בוקר גם תאפשר יעילות מטבולית ויכולת לווסת רגשות רעב ושובע.

חשוב לציין שחשיבות נוספת של ארוחת בוקר היא שלפחות ארוחה אחת במהלך היום תאפשר לנו לאכול אוכל מזין ובריא עם ערך תזונתי. נדיר שנראה מישהו שאוכל סטייק על הבוקר. ארוחת בוקר לרוב תכיל ירקות, דגנים, מנה חלבונית או דייסה. לכן הערך התזונתי של ארוחת הבוקר הרבה יותר גבוה מארוחות אחרות.

עצה קטנה לסיום

זה לא במקרה שהאימהות והסבתות שלנו תמיד אומרות לנו לאכול ארוחת בוקר, עכשיו אנו יודעים שזוהי בהחלט עצה בריאה וטובה ואם אנו צורכים ארוחת בוקר בריאה – העורקים שלנו גם יהיו בריאים.

אם בכל זאת אתם קוראים את זה ואומרים "אבל אני כל כך רגיל/ה לא לאכול בבוקר, איך אני אשנה את זה?" כתבתי שני חלקים על דרכים לבנות משמעת עצמית - לחצו לחלק א' ולחלק ב'.

אני מומחית בשינוי הרגלים - ככה גרמתי לעצמי לאכול בריא יותר, להתאמן באופן קבוע ולחיות חיים בריאים יותר.

אם אתם מרגישים את הצורך בשינוי אבל לא יודעים מאיפה להתחיל, מוזמנים להשאיר לי פרטים כאן לקבלת ייעוץ אישי ואחזור אליכם.

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page