top of page

איך לאכול פחות (אבל בכמות הנכונה)

מכירים את התחושה אחרי ארוחה גדולה? מפוצצים. נפוחים. כבדים. לפעמים זה גם מלווה במחשבות כמו 'בשביל מה אכלתי את כל זה', 'יכולתי לאכול פחות' וכן הלאה. אחרי ארוחה כזו העייפות לא מאחרת לבוא.

אכילה בכמות גבוהה ממה שהגוף באמת זקוק לה, הפכה להרגל יומיומי.

עם הזמן, וזה קורה מהר, אכילה של יותר מדיי מזון יכולה להוביל לעליה במשקל שמסכנת אותנו לא רק במחלות כרוניות כמו סוכרת ומחלות לב, אלא גם מורידה לנו את הביטחון העצמי, השליטה העצמית והתפקוד היומיומי.

הנה מספר דרכים שיהיו נקודות התחלה מצוינות להתרגל לאכול בכמות הנכונה. כתבה ראשונה בנושא.

איך לאכול פחות

היפטרו מהסחות דעת

בין אם אתם אוכלים צהריים מול המחשב או מנשנשים חטיפים בזמן שאתם עושים בינג' מול הנטפליקס, מדובר בהרגל שגורם לכם לעלות במשקל.

אם פעם הארוחות היו בפינות אוכל, מול שולחן וסכו"ם וזהו, היום אין שבוע שבו לא נאכל מול מסך.

אני כבר שומעת אתכם אומרים "מה את רוצה, זה לא מפריע לי לאכול". אז זהו, שרוב הסיכויים שזה גורם לכם לאכול יותר ממה שהייתם אוכלים בלי המסך ברקע, שזה גורם לכם לעלות במשקל בסופו של דבר.

גם בנושא הזה עשו מחקרים (כ-30 ויותר) שהראו שלא רק שהמסכים גרמו לאנשים לאכול יותר מדיי באותה ארוחה (פי 2), הם אכלו יותר במהלך שאר היום, בהשוואה לאנשים שהקדישו את זמן הארוחה באוכל עצמו.

ובינינו? זה גורם לנו לאכול על אוטומט ולא באמת להנות מהאוכל. תחשבו על זה, מתי פעם אחרונה באמת התענגתם על ביס, כמו שמראים לנו בפרסומות, עם עצימת עיניים והכל.

איך משנים את ההרגל?

נסו בעצמכם – הרחיקו מזוית העין כל היסח דעת ככה שתוכלו להתרכז באוכל עצמו. זה יעזור לכם לאכול פחות ולמנוע אכילת יתר.

הכירו את החולשות שלכם

לכולנו יש מזונות שאנחנו לא יכולים לעמוד בפניהם, ואם אתם עוד לא מודעים למאכלים כאלה אז זה הזמן. ברגע שתדעו איזה מאכלים הם החולשות שלכם, זה יעזור לכם להגביל את הצריכה שלהם (אבל לא להימנע לגמרי) וככה להפחית את הסיכוי שתאכלו יותר מדיי.

למשל, אני יודעת שאני ועוגות שמרים זה חלום אבל לא כדאי לי להתקרב אליהם כי זה יגמר באכילה מוגזמת ואז תחושות לא נעימות מצידי.

אם אתם יודעים שהחולשה שלכם היא קערת גלידה גדולה, התשובה פשוטה, אל תחזיקו גלידה במקפיא.

איך משנים את ההרגל?

בגדול, המטרה היא לעשות לעצמכם חיים קלים יותר. איך עושים את זה?

  1. היו מוכנים לכל תרחיש - לרוב החשקים שלנו הם נשנושים ולא מהסוג הבריא, חשוב להיות מוכנים מראש. החזיקו בבית, בתיק, כל מקום שנגיש לכם, נשנושים מהסוג הבריא – פירות, פירות יבשים, שוקולד מריר, אגוזים, שקדים, ירקות וכו'. ככה הבחירה תהיה גם פשוטה וגם בריאה.

  2. הפחיתו את הנגישות לחולשות – אני תמיד אומרת שמה שנגיש לנו, זה מה שנאכל. אז כדי שלא נתפתה לעוגיות, וופלים, צ'יפס ודומיהם, הרחיקו אותם מזוית העין, מהישג היד ובכלל מהמקומות שאתם יודעים שאתם חלשים בהם.

אל תשללו מעצמכם את כל המאכלים שאתם אוהבים

'רגע, אבל עכשיו אמרת להיפטר מהמאכלים האלה', לחלק מכם זה ישמע סותר אבל ברגע שאתם שוללים מעצמכם לגמרי את האוכל שאתם אוהבים ונהנים ממנו, מהר מאוד תרגישו מיואשים, המוטיבציה תרד וההרגלים הלא בריאים יחזרו. אני בטוחה שיצא לכם לצאת בהפצרות כמו 'זהו, אני בחיים לא נוגע בגלידה' או 'יותר לא אוכלת לחם'. לרוב, הפצרות כאלו יהיו לא ריאליות ואין בהם באמת תועלת.

איך משנים את ההרגל?

לספק לגוף ולנפש מאכלים שמטיבים עם הבריאות ובו בזמן לשלב מאכלים שאתם אוהבים בלי משפטים והפצרות שרק יקשו עליכם. כל זה תוך איזון נכון ובריא.

הימנעו מלאכול ישירות מהשקית או מהקופסא

תמיד בסרטים רואים נשים אחרי פרידה שאוכלות גלידה הישר מהקופסאות הענקיות, ואם תחשבו על זה, חלק מקופסאות הגלידה מעוצבות כך שיהיה לנו נוח לאחוז אותם ביד ולאכול הישר מהקופסא. גאוני, לא? ובעיקר יעיל לחברות המזון.

אכילה הישר מקופסא או משקית גורמת לנו לאכול יותר. נקודה. סוף פסוק.

איך משנים את ההרגל?

פשוט מאוד – שפכו או העבירו חלק מהתכולה לקערית או צלוחית ואכלו מהם.

נסו מספר פעמים ותבינו מה בדיוק הכמות שאתם צריכים כדי לשבוע או לא לאכול יותר מדיי.

העבירו את האוכל לכלי קטן

הפחיתו סטרס

סטרס ואוכל הם כמו כדור שלג – הסטרס מוביל לאכילה בכמויות גדולות (ולא מרעב) של אוכל לא בריא, מה שגורם לעוד יותר תסכול וסטרס, מה שמגביר את התקף האכילה וכן הלאה.

קצת כימיה – סטרס מעלה רמות של קורטיזול, הורמון מגביר תאבון. מחקרים הראו שסטרס יכול להוביל לאכילת יתר, הגברת תחושות רעב, זלילת יתר ובסופו של דבר לעליה במשקל.

מה כדאי לי לעשות?

קיימות דרכים רבות להפחתת סטרס ולכל אחד יש את הדרך הייחודית לו. אם אתם לא בטוחים מה עלול לעזור לכם, נסו מספר שיטות - להקשיב למוסיקה מרגיעה ונעימה, לטפל בצמחים, יוגה, מדיטציה, פעילות גופנית ותרגילי נשימות. מצאו את הדרך הטובה עבורכם להפחתת סטרס.

נכון ששינוי הרגלים לוקח זמן אבל אני בטוחה שיש הרגל אחד ממה שנכתב פה שאתם יכולים כבר עכשיו להתחיל להחליף בהרגל חדש ובריא יותר. בחלק ב' אתן לכם דרכים נוספות שיעזרו לכם לאכול פחות אבל בכמות הנכונה.

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page