top of page

הסוכר משחק איתנו מחבואים

לנו לישראלים יש הרבה במה להתגאות אבל יש תחומים שבהם מגיע לנו ציון 'טעון שיפור'. ישראל נמצאת במקום הראשון בצריכת הסוכר ממדינות ה-OECD. הישראלי המצוי אוכל בממוצע 42.5 כפיות סוכר ביום, שזה פי 6 מההמלצות. קראתם את זה? פי 6! גם אתם נשארתם עם פה פעור? לא מדובר רק על הסוכר שאנחנו מוסיפים באופן רצוני לאוכל שלנו, רוב הסוכר שאנחנו אוכלים מסתתר באוכל שאנחנו קונים ואוכלים, ולמקרה שתהיתם, גם באוכל שמסומן כ"בריא".

לחתול יש 9 נשמות ולסוכר יש 6 (והרבה יותר) דרכים שהוא מסתתר לנו באוכל. קבלו אותן במחיאות כפיים סוערות.

homemade granola

ובקיצור סוכר

מכירים את זה שיש לכם מאתיים כינויים ואתם כבר אבודים באיך להציג את עצמכם? (קורה לי מלא – בין האסתר לטרי), אז ככה הסוכר. סוכר הוא שם כללי לשרשראות פחמן ומימן (מכאן השם פחמימה). הסוכר השולחני שאתם מכירים נקרא סוכרוז, אבל קיימות לסוכר גם צורות אחרות כגון גלוקוז, פרוקטוז, לקטוז ועוד. חברות המזון משתמשות בשמות פחות מוכרים כך שהמוצר שאתם קונים עלול להכיל סוכר מבלי שתדעו.

קבלו רשימה קטנה של השמות השונים שיש לסוכר, אותם תוכלו למצוא ברשימת הרכיבים בגב המוצר - לגזור ולשמור:

sugar names

בוא נאמר שאם הסוכר היה מקבל תעודת זהות, זה היה מעלה חשד גדול אצל משרד הפנים.

כדי להחביא את הסוכר, תעשיית המזון משתמשת גם בסוגים שונים של סירופ שנשמעים טוב:

sugar names

סוגים שונים של סוכר

כבר סיפרתי לכם בעבר שרשימת הרכיבים במוצרי המזון היא על פי הסדר שהם מופיעים במוצר, מהגדול לקטן. חברות המזון תופסות על זה טרמפ וכדי שהמוצרים שלהם יראו בריאים יותר הם משתמשים בכמות קטנה יותר של 3 ויותר סוגי סוכר שונים במוצר אחד. ככה מוצרים רבים בשוק מכילים ברובם סוכר אבל ברשימת הרכיבים הוא לא יופיע ראשון.

קחו לדוגמא את חטיפי האנרגיה שיצא להם שם בריא, חלק גדול מהם מכיל בממוצע 7.5 כפיות סוכר.

אני לא אנקוב בשמות אבל הנה ערכים תזונתיים של חטיף אנרגיה מאוד מקובל בארץ:

פתיתי שיבולת שועל מלאה, סירופ תירס מלטוז, צימוקים, שקדים, דבש, סוכר, קמח אורז, פרוקטוז, חמוציות, שמן קנולה, חומר מסמיך (מלטודקסטרין), חומר מתחלב, מלח, תמצית לתת, חומר מתפיח, חומר טעם וריח טבעי, מעכב חמצון.

קלטתם את זה? 6 סוגים שונים של סוכר וזה בלי לקחת בחשבון את הסוכר שקיים בחמוציות וצימוקים.

סוכר במזונות הכי לא צפויים

זה די ברור לכולנו שעוגות וסוכריות יכילו סוכר, אבל יש הרבה מאכלים שלא תמיד נחשבים כמתוקים אבל הם מכילים כמויות גבוהות של סוכר.

למשל – רטבים כמו קטשופ ורוטב צי'לי, יוגורט עם חתיכות פרי, דגני בוקר וגרנולה. גם אלה הנחשבים בריאים יכילו כמויות גבוהות של סוכר (קראו את הסעיף הבא).

פעם הבאה שאתם קונים מאכלים ארוזים, תוודאו שאתם קוראים את התווית – היא לא נמצאת שם ליופי אלא בשביל שתעיינו בה.

בדיוק מהסיבה הזו אני מכינה גרנולה בייתית - הזו שבתמונה. בצורה כזו אני שולטת על כמויות הסוכר.

תווית "בריא" על מאכלים

עם העליה במודעות לבריאות, עלה גם הלחץ על חברות המזון לייצר מזון יותר בריא. לצערנו טובת חברות המזון הן לרוב של עצמם ולא של הציבור, לכן יש מאכלים שקשה לדעת אם הם באמת בריאים.

מילים כמו – טבעי, בריא, דל שומן, דיאטטי, לייט וכו' יופיעו בגדול על מוצרים רבים ויצעקו עליכם "תקנו אותי" ולרוב גם יכילו הרבה הרבה סוכר. תשקיעו כמה שניות מזמנכם לקרוא את התווית ואל תתפתו למילים מפוצצות.

שילוב סוכר מוסף עם סוכרים טבעיים

פירות, ירקות ומוצרי חלב מכילים סוכרים באופן טבעי (למשל פרוקטוז ולקטוז). בשונה מסוכר לבן, סוכרים אלו לרוב לא אמורים להדאיג אתכם. למה? מכל מיני סיבות, אחת הסיבות היא שפשוט לא תצליחו לאכול כמות גבוהה שלהם. פירות וירקות מכילים סיבים תזונתיים שמצד אחד גורמים לשובע לאורך זמן ומצד שני מאטים את עליית הסוכר בדם. זו הסיבה אגב, שעדיף לאכול את הפרי בצורתו השלמה לעומת סחיטתו למיץ – הרי יהיה לכם קשה לאכול 3-4 תפוזים בבת אחת, בעוד שכוס מיץ תפוזים מכילה כמות כזו של תפוזים.

מוצרי החלב אמנם מכילים סוכר (בשם לקטוז) אבל הם מספקים ערך תזונתי גבוה, למשל כוס חלב מכילה 3 כפיות סוכר אבל גם 8 גרם חלבון ורבע מכמות הסידן וויטמין D המומלצות. כוס קולה אגב, מכילה פי 2 סוכר ואפס ערך תזונתי.

הבעיה היא שתוויות המזון לא מבדילות בין סוכר מוסף לסוכר טבעי, אבל אם רוב התזונה שלכם מורכבת ממזונות לא מעובדים, סיכוי טוב שרוב הסוכר שתצרכו יהיה טבעי.

גרסה מתוקה למוצר דל בסוכר

יש מוצרים שאנחנו רוכשים בידיעה שהם דלים בסוכר. מדי תקופה חברות המזון מוציאות גרסה חדשה, "מתכון משופר" או סתם סדרה בטעם חדש. חידושים יכולים להיות מגניבים ומרעננים, אבל סדרות אלו עלולות להכיל יותר סוכר ממה שיש במוצר המקורי. זה יכול להיות מאוד מבלבל כי אתם מניחים שמדובר באותו מוצר בריא.

אם למוצר שאתם אוהבים יוצאת גרסה חדשה ו"משופרת", תעשו השוואת תוויות בין המוצר המקורי למוצר החדש, לפני שאתם קונים.

שורה תחתונה..

אני יכולה להפחיד אתכם ולספר לכם שכשאוכלים כמויות גבוהות של סוכר זה מוביל להשמנה, סוכרת מסוג 2, מחלות לב והרבה דברים רעים אחרים, אבל אני יודעת שזה לא תמיד משכנע.

אל תבינו אותי לא נכון, אני לא באה לגרום לכם להתנזר מסוכר, ממש לא. אני רוצה שתהיו יותר מודעים למה שאתם קונים ולמה שאתם אוכלים. לצערי בימינו תעשיית המזון מכתיבה לנו בלי שאנחנו אפילו שמים לב, אבל בסופו של דבר אנחנו הצרכנים ואנחנו צריכים להיות אלו שמחליטים מה נכנס לגוף שלנו.

מה כולנו יכולים לעשות בנידון?

א. להיות מודעים לתווית המזון - זו כתבה נפרדת לגמרי אבל תתחילו בלקרוא את הרכיבים. ככל שהרשימה יותר קצרה, מכילה פחות קללות והסוכר לא מתחבא בה באלפי צורות, החיים טובים יותר :)

ב. לשלוט על כמות הסוכר שאנחנו אוכלים - פחות סוכר בקפה/תה, להשתדל להכין קינוחים בבית ומראש להפחית את הסוכר במתכון.

אני כאן בשבילכם - מעניקה ייעוץ תזונתי פרטני להרגלי אכילה נבונים, ירידה במשקל, איזון סוכר ושומנים בדם ועוד. מוזמנים ליצור איתי קשר בשמחה כאן.

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page