top of page

גלוטן - כן או לא?

בהשראת חג הפסח, הדבר הראשון שעלה לי לראש זה לכתוב על גלוטן (וגם עשיתי על זה משאל ברשתות החברתיות). מה הקשר בין השניים? בואו נגיד שאצל מאובחני צליאק, החג הזה שווה כפליים. בפסח אנחנו נמנעים מאכילת חמשת מיני דגן (משמע חמץ). ארבעה מתוך חמשת מיני הדגן מכילים את חלבון הגלוטן.

בשנים האחרונות לגלוטן יצא שם רע והוא הפך לאויב רבים.

אז מה זה בכלל גלוטן? האם כדאי להימנע מגלוטן? ולמה עשו ממנו כזה סיפור?

דל גלוטן

מה זה גלוטן?

כששואלים אותי את השאלה הזו אני נזכרת בסרטון המצחיק הזה מהתוכנית של ג'ימי קימל ששאלו אנשים שנמנעים מגלוטן שאלה פשוטה - מה זה גלוטן.

אז בואו נעשה סדר. גלוטן הוא קבוצת חלבונים הנמצאת בחמשת מיני דגן - חיטה, שעורה, שיפון, כוסמין ושיבולת שועל. החלבונים העיקריים בחיטה הם הגליאדין והגלוטנין. חולי צליאק למשל, רגישים במיוחד לחלבון הגליאדין.

החלבונים הללו אלסטיים ולכן דגנים המכילים גלוטן מתאימים לאפיית לחמים ומאפים אחרים.

אי סבילות לגלוטן

המונח הזה נוגע ל-3 מצבים – מחלת הצליאק, אלרגיה לחיטה ורגישות לגלוטן.

מכירים את זה שיש אחים תאומים שקשה להאמין שהם אחים בכלל? אז אותו דבר לגבי המחלות הללו – הן דומות כביכול אך שונות מבחינת המקור שלהן, ההתפתחות והשכיחות.

מחלת הצליאק

מחלה דלקתית אוטואימונית שנגרמת כתוצאה מסיבות גנטיות וסביבתיות יחד. עומדת על שכיחות של 1% מהאוכלוסייה העולמית. שכיחות גבוהה יותר במדינות – פינלנד, מקסיקו וצפון אפריקה.

באנשים הלוקים בה, אכילה של גלוטן פוגעת בתאי המעי הדק וגורמת לתת ספיגה של רכיבים רבים (כמו ויטמינים, מינרלים וכו'), סימפטומים כמו שלשולים וירידה חריפה במשקל.

התרופה היחידה למחלה היא הימנעות מוחלטת מגלוטן.

איפה אין גלוטן? אורז, תפו"א, כוסמת, שיבולת שועל (שנויה במחלוקת) וכו'.

למידע נוסף על מחלת הצליאק אתם יכולים להיכנס לעמותת הצליאק בישראל.

אלרגיה לחיטה

שכיחה יותר בילדים אבל יכולה להשפיע גם על מבוגרים. הסימפטומים כוללים בחילות ותגובה אלרגית מסכנת חיים. היא שונה מאוד ממחלת הצליאק ואדם אחד יכול לסבול משני המצבים.

רגישות לגלוטן

אוכלוסייה גדולה של אנשים מדווחת על תופעות לא נעימות אחרי אכילת גלוטן למרות שלא אובחנו עם צליאק או אלרגיה לחיטה. רגישות לגלוטן מאובחנת כשהמצבים הנ"ל נשללים ותסמיני עיכול מלווים עם תסמינים אחרים כמו כאבי ראש, תשישות וכאבי מפרקים.

באנשים אלו לרוב קיימת הטבה בעת שמירה על תזונה דלה בגלוטן.

נכון להיום – אין בדיקה חד משמעית שמאבחנת רגישות לגלוטן.

אוכלוסיות נוספות שעלולות להיטיב מתזונה דלה בגלוטן:

  • מחלות אוטואימוניות – כגון סוכרת סוג 1.

  • מעי רגיש ((IBS

  • מחלות מעי דלקתיות (IBD)

למה הגלוטן עורר סערה בשנים האחרונות?

הימנעות מגלוטן גרמה לרבים לרדת במשקל והאצבע המאשימה הייתה על הגלוטן, אבל הוא לאו דווקא קשור בכך ישירות.

קיימות לכך מספר סיבות:

  1. הימנעות מגלוטן בד"כ גורמת להימנעות מג'אנק פוד ומזון מעובד כגון בורקסים, עוגות, עוגיות, רוגעלכים, פיצה וכו' שמכילים לא רק גלוטן אלא גם המון סוכר, שומן טרנס, שומן רווי ועוד.

  2. יש נטייה להחליף גלוטן במזון בריא יותר – קטניות, ירקות, פירות, אגוזים וחלבונים.

  3. כל כמה שנים יוצא טרנד חדש עם קורבן חדש שכולם נמנעים ממנו או מתלהבים ממנו, ובשנים האחרונות זה הגלוטן.

האם עליי להימנע מגלוטן?

זאת שאלה מורכבת אבל אני אענה עליה בצורה פשוטה.

אם אחרי שאכלתם לחם מכל אחד מחמשת מיני הדגן, אתם סובלים מכאבי בטן, כאבי ראש, שלשולים ועוד תופעות - נסו להימנע מגלוטן לתקופה מסוימת. הרגשתם שיפור? יתכן שאתם סובלים מרגישות לגלוטן. בכל מקרה רצוי שתלכו להיוועץ ברופא גסטרו ודיאטנית גסטרו.

אם לא חוויתם את כל אלו – אני ממליצה לכם לא להימנע מגלוטן סתם כך. נכון לעכשיו מחקרים לא מצאו יתרונות בהימנעות מגלוטן עבור האוכלוסייה הכללית.

הימנעות מגלוטן יכולה להזיק?

מחקרים מצאו שהימנעות מגלוטן משפיעה לרעה על אוכלוסיית החיידקים במעיים שלנו. במילים אחרות אם נמנעתם מגלוטן אפילו לחודש אחד – אתם יכולים לנופף לשלום לחבר'ה הטובים, העונים לשמות בידיפקטריות ולקטובצילוסים ולקבל את פניהם של החבר'ה הרעים, העונים לשמות אנטרובקטריאצה ו-E-coli. החבר'ה הרעים מעודדים זיהומים ודלקות ועלולים לגרום להרבה בלאגן.

האם מוצרים "ללא גלוטן" בריאים יותר?

בגלל שדיאטה דלה בגלוטן היא מאוד באופנה עכשיו, תעשיית המזון משתמשת בזה לטובתה ועושה מזה טריק שיווקי. רק בגלל שמוצר מסוים מתפאר בכתב גדול שהוא 'ללא גלוטן' או 'לא מכיל גלוטן' זה לא בהכרח אומר שהוא בריא.

זוכרים שאמרנו שמאוכל מעובד צריך להימנע? אז הרבה מוצרים שמסומנים 'ללא גלוטן' הם מוצרים מעובדים. קחו לדוגמא את הדוריטוס או התפוצי'פס – הם ללא גלוטן, האם הם בריאים לנו? וודאי שלא.

יש גם מוצרים שמראש לא היו אמורים להכיל גלוטן וכותבים עליהם 'ללא גלוטן' כדי לשווק לכם אותם, בדיוק כמו שעושים עם שמן זית שעליו כותבים "ללא כולסטרול" - חבר'ה, שמן זית או כל שמן צמחי אחר, לא יכול מלכתחילה להכיל כולסטרול כי הוא מופק מהצומח ולא מן החי.

ובשורה התחתונה

אנחנו תמיד מחפשים קיצורי דרך, בכל תחום בחיים בין אם זה בבריאות, בכסף, בלימודים וכו' אבל דברים טובים שנשארים הרבה זמן דורשים השקעה ומאמץ. טרנדים יבואו וילכו אבל הגוף שלנו הוא לא שפן נסיונות. אז לפני שאנחנו ממהרים להאמין למשהו או למישהו - נבדוק, נחקור, נעשה בירור מעמיק של האם מדובר במשהו אמיתי והאם זה יהווה לנו יתרון או דווקא יפגע בנו.

זכרו - אל תתמקדו במה אתם יכולים להוציא מהתזונה שלכם, אלא מה אתם יכולים להוסיף שייטב אתכם.

תשמרו על עצמכם.

חג אביב שמח!

רוצים לסגל הרגלי אכילה נכונים ולא ידעים מאיפה להתחיל? השאירו לי את הפרטים שלכם ונקבע פגישה אישית.

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page