top of page

עכשיו זה מוכח במחקר חדש: מי שאוכל לבד - אוכל יותר

מאז שאני זוכרת את עצמי אף פעם לא אהבתי לאכול לבד, גם לא מול הטלוויזיה ובטח שלא בחוץ. אז מסתבר שזה לא סתם, מחקר חדש מצא כי אנשים שאוכלים את רוב הארוחות שלהם לבד, עלולים להיות בסיכון גבוה יותר למחלות לב וסוכרת.

מחקר קודם בנושא, העלה את הדאגה לגבי השפעות גופניות ופסיכולוגיות של אכילה לבד ובעיה גדולה יותר של בדידות, במיוחד בקרב אנשים מבוגרים (ביפנית מדובר במגפה שהולכת וגדלה שנקראת 'היקי קומורי' שהמשמעות היא - מסתגר, מתבודד).

במחקר הנ"ל החוקרים ציינו כי במהלך העשורים האחרונים, התא המשפחתי, מכל קצוות העולם, הצטמצם ואף קיימת גם עליה בכמות האנשים שמתגוררים לבד. במקביל לכך, דפוסי האכילה השתנו ויותר אנשים אוכלים לבדם.

מחקרים קודמים מצאו גם שאנשים שנוטים לאכול לבד עלולים להיות בודדים, מבודדים חברתית וסביר להניח שיבחרו מזונות לא בריאים, ללא סדר יום וימעטו באכילת פירות וירקות.

המחקר החדש נעשה בקוריאה (הדרומית כמובן, שזה משפחה ייאי) והנחקרים נשאלו מה התדירות שבהם הם אוכלים לבדם.

גברים שאכלו לבד ארוחת צהריים לפחות פעמיים בשבוע, היו בסיכון גבוה לפתח תסמונת מטבולית– שילוב של 3 גורמי סיכון או יותר וביניהם לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה וטרום-סוכרת, זאת בהשוואה לגברים שתמיד אכלו בחברת אחרים.

כמו כן, עבור גברים אכילה לבד הייתה קשורה ב-45% לסיכון לסבול מהשמנה ו-64% עליה בסיכון לתסמונת מטבולית, אפילו לאחר שהחוקרים ביצעו התאמה לפקטורים נוספים כמו גיל, עישון, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית, רמת השכלה ומקצוע.

ההשפעה הנ"ל פחות באה לידי ביטוי בנשים. אלו שאכלו לבד לפחות פעמיים ביום היו עם 29% סיכון לפתח תסמונת מטבולית מאשר אלו שלעולם לא אכלו לבד, אבל ההבדל נעלם ברגע שהם לקחו בחשבון מצב סוציואקונומי ואיכות חיים (ביניהם עישון, פעילות גופנית ועוד).

אז מה עושים?

  • אל תאכלו לבד! הכי כיף לאכול בחברת אנשים אהובים.

  • אם ידוע לכם שאחד מחבריכם אוכל לבד, תזמינו אותו אליכם או תציעו לו להיפגש לאכול משהו ביחד.

  • אם יש לכם קרובי משפחה שגרים לבד, תארחו להם חברה ותוודאו שיש להם מה לאכול, שיש מי שיבשל להם ושהם לא אוכלים לבד.

  • זכרו - אין מה להתבייש בלאכול מול אחרים, אתם צריכים לאכול כדי לשרוד. אם מישהו מעיר לכם על האוכל שלכם או על המשקל שלכם - הגידו לו שלא יתערב לכם בחיים או בצלחת.

כשאתם בעבודה - לפעמים זה דורש מכם לאכול בחוץ כיוון שרוב המשרד אוכל בחוץ או שפשוט לא הבאתם אוכל מהבית, יש 2 פתרונות לכך:

א. לבחור נכון באכילה בחוץ - סלט עם ירקות וקטניות (רצוי בלי קרוטונים ועם רוטב בצד) או כריך עם לחם מקמח מלא (הסעיף הזה זקוק לכתבה נפרדת).

ב. לקבוע עם אנשים מהמשרד להביא אוכל מהבית ולשבת לאכול ביחד בפינת האוכל. ניסיתי וזה עובד!

פוסטים אחרונים
ארכיון
 אסתר ריו אלדד דיאטנית יבנה דיאטנית אשדוד
היי, אני אסתר! צד הדף_edited.jpg

תכנית הליווי התזונתי היומיומי בוואטסאפ פותחה בדיוק בשביל לעזור לך

האכילה הרגשית מנהלת אותך?
חווה איבוד שליטה מול אוכל?

פרחים_לרקע-removebg-preview_edited_edited.png
אני אשלח לך מיילים שאשכרה תרצו לפתוח.png

תקבלו ממני טיפים להתנהלות מודעת וקשובה עם אוכל, כלים להתמודדות עם אכילה רגשית והתקפי אכילה, והורדת ההתעסקות באוכל ובמשקל.

עקבו אחריי באינסטגרם
  • Instagram
Briuterry
אסתר_ריו_אלדד_חתימה-removebg-preview_edited.png
bottom of page